Kocsis Ferenc - kis Fejesgörbe, dió markolattal
Made in Hungary, Debrecen (utolsó módosítás: 2014.10.10.)

ponggi, gox, Pongrácz, Pongracz, Késportál, Kesportal

Műszaki adatok:

  • Típus azonosító: Fejesgörbe bicska 108mm
  • Penge szúró hossza: 87 mm
  • Él hossza: 85 mm
  • Penge max. szélessége: 20 mm
  • Penge vastagsága: 2,5 mm
  • Penge anyaga: Sandvic 12c27 rozsdamentes svédacél 57 HRC, Kocsis Ferenc hőkezelés
  • Élezése: lapos konvex, bevezető élszög 7°
  • Kés nyitott hossza: 193 mm
  • Kés zárt hossza: 108 mm
  • Súlya: 83 g
  • Penge rögzítése: rugós/nem rögzített (csavartmintás vésettel), könnyített nyitással
  • Penge nyitása: körömvájattal, kétkezes
  • Liner, azaz hagyományos nevén platina: sárgaréz
  • Markolat anyaga: diófa, lapos kialakítású
  • Markolathossz: 98 mm, alul a fogáshosszt mérve
  • Markolat teljes hossza: 108 mm
  • Markolatvastagság: 11 - 14 mm
  • Markolatszélesség: 14 - 19 mm
  • Bakni: alpakka
  • Készült: 2014. év elején, Debrecenben

Korszerűség kontra tradíció.

A tradicionális bicskák közül a nekem legjobban tetsző típus a Fejesgörbe. Jó a fogása, kényelmes a nyitása, és nem utolsósorban igen jól néz ki. Meggyőződésem, hogy aki picit is elmerül a kések világában előbb utóbb fontosnak tartja egy tradi bicska beszerzését. Egyszerűen kell legyen egy ilyen bicska.

A bicskáknál, késeknél is nagyot változott a világ. Új technológiák, csúcsacélok, megmunkálási módszerek jöttek. Bicskák kialakítása, tudása is sokat változott - fejlődött. Elég hamar megszerettük és hozzászoktunk a jó tulajdonságokhoz, gondolok itt például a zsebklippre, egykezes könnyű nyitásra, rendkívül jó éltartásra.

ponggi, gox, Pongrácz, Pongracz, Késportál, Kesportal

Ennek a fejlődésnek eredményeképpen sokan a tradicionális bicskákat már csak szenvedélyből tartják, de sokan talán pont a retro feeling miatt használják a hétköznapokban. Valahogy úgy, mint a zsebórát, töltőtollat. Van, aki a tradicionális bicskát ötvözné a jelen technika adta lehetőségekkel. Ennek extrém példája a Spyderco Hungarian foldere (cca.: 60eFt), mely pont egy magyar tradicionális Fejesgörbét gondol újra. Nem rossz folder, de nekem nem tetszik.

A magyar palettáról nekem két mester Fejesgörbéje tetszik a legjobban. A debreceni Kocsis Feri bicskája, és a szentendrei Szankovits Tiboré. Ha tradicionális bicskáról beszélünk, akkor én nem szeretném, ha az zsebklippes lenne, vagy egykezes nyitású. Bevallom ennek ellenére sokáig én is egy köztes megoldásban gondolkodtam. Kocsis Fejesgörbe, valami csúcsacéllal. Nem nagyon értettem, Feri miért nem preferálja ezt az irányt.

ponggi, gox, Pongrácz, Pongracz, Késportál, Kesportal

Az idei Lurdyban tartott XI. Nemzetközi Késkiállítás és Vásáron ismét beszélgettem erről Ferivel, és immáron teljesen megértettem, és elfogadtam az álláspontját. A tradicionális bicskák készítésének megvan a technológiája. Ez még a hagyományos munkamenet. A fém elemeket prés vágja ki. Megmunkálásuk - lévén nem csúcsacélokról van szó - a hagyományos folyamattal megvalósítható (pl. beütők).

Kocsis Feriről terjengtek olyan híresztelések is, miszerint már nem vállal több bicskát. Ez természetesen csak féligazság. Feri a továbbiakban is készít bicskákat, csak a megrendelős megoldást lecseréli konkrét vásárlós rendszerre. Lurdyban mesélte, hogy a honlapját meg fogja változtatni - ha a web fejlesztő elkészül vele -, és ott láthatók lesznek a megvásárolható bicskák. Ennek hátránya, hogy nem lehet a bicskára toronyórát lánccal kérni (szándékos túlzás), viszont a kiválasztott / megvett bicska postafordultával a vásárlóhoz kerülhet, és nem kell várni az elkészülésére. Szerintem ez teljesen elfogadható kompromisszum. A híresztelésekkel kapcsolatban Feri kért mindenkit, hogy csak a leendő honlapján, és a Míves fórumon közzétett információkat tekintsék autentikusnak.

Megrendeléskor törekedtem arra, hogy a bicska egy harmonikus egységet alkosson. Nem akartam túldíszíttetni, de szerettem volna finoman láttatni azt a mívességet, ami Feri munkáit jellemzi. Természetesen a típusválasztásom a kis Fejesgörbére esett. Pengéjét rozsdamentesre szerettem volna, szerencsémre még volt Ferinek Sandvik acélja, de ez már kevésbé volt szempont. Hogy miért, arra később még visszatérek. A linereket, vagyis hagyományos nevén a platinát sárgarézből kértem, a baknit, paklit pedig alpakkából. Számomra a legkedvesebb hazai faanyag a diófa. Nem volt kérdés, hogy a markolatot diófából kérjem.

ponggi, gox, Pongrácz, Pongracz, Késportál, Kesportal

Tudni kell, hogy a nem stabilizált fa idővel megérik, besötétedik. Ez ennél a bicskánál is megtörtént. Gyönyörű lett. Rendszeresen - 2-3 havonta - ápolom lenolajjal. A markolatba nem kértem betétet, ellenben a legtechnikásabb, és legszebb csavart mintát kértem a rugóra.

A tradicionális bicska használata valójában egy szertartás. Éppen úgy, mint a töltőtoll, zsebóra, pipa használata. Zsebből gondosan elővesszük, figyelemmel kinyitjuk, és használjuk. Végül megmossuk, megtöröljük, és zsebre rakjuk. Ugyanígy hozzá tartozik, hogy naponta kis kézi élező kövünkön húzunk párat az élen, hogy minden nap borotva éles bicska lapuljon a baloldali nadrágzsebünkben. Ez éppúgy hozzátartozik, mint pl. egy mechanikus zsebóránál a napi órafelhúzás a megszokott időpontban. Ezért írtam korábban, hogy nem volt igazán szempont a penge anyaga. Ehhez a bicskához természetszerűen hozzá tartozik a napi él-frissítés. Én erre a Spyderco 303MF kerámiát használom.

ponggi, gox, Pongrácz, Pongracz, Késportál, Kesportal

Kis illúzió rombolás sajnos, de ide kívánkozik. Napi használatban nálam Robi EDC foldere szerepel, és nemsokára csatlakozik ehhez egy Zsolt Oryx is. A Fejesgörbém otthon van napi használatban esténként, és hétvégén, no meg ha idehaza nyaralni megyünk. Repülőre már nem merném feladni, annak ellenére, hogy rengeteget repültem, és eddig még semmi sem tűnt el a csomagomból. Akinek nincs tradicionális bicskája, annak egyet sajátként ki kell próbálnia.

Budapest, 2014.02.14. FeHoVa

Készült fényképek:

A képekre kattintva, külön ablakban megtekinthető nagyobb felbontásban...

Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis Kocsis